- Project Runeberg -  Konst-studier i Paris /
14

(1863) [MARC] Author: Carl Rupert Nyblom - Tema: France
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

14

förmåga visar Tizian äfven i sina porträtt, af hvilka
Louvren eger 7 förträffliga exempel. Till det mästerliga i
behandlingen af färgen kommer vidare hans storhet i
uppfattningen, hans enkelhet och anspråkslöshet, tillfölje
hvaraf hans bilder tyckas med nödvändighet vara till på
detta sätt, utan att kunna existera annorlunda. En sådan
illustrator af tidens märkligaste personligheter har
historien hvarken förr eller sedan haft. Utan att vara idealist
i samma mening som Rafael, visar han dock en realism så
ädel och upphöjd, att det ej finnes en enda af hans
bilder, som icke gifver, hvad man i första hand söker jemte
skönheten, nemligen sanning.

Den Venetianska skolans andra stora mästare, Paolo
Venerose, är i Louvren representerad på ett sätt, som
man ej finner på något annat ställe utom Venedig.
Består, enligt Burkhardts bestämning, den Venetianska
skolans karakter i "existensmåleri", d. v. s. bilder ur det
omgifvande lifvet, framställda med all färgernas konst, utan
afseende på innehåll och betydelse, så är Paolo Veronese
den, som drifvit detta sätt att måla till sin högsta höjd,
företrädesvis i framställning af glänsande gästabud i
kolossal skala, i hvilka den historiska händelsen endast är
en lös, yttre förevändning för af bildandet af samtidens
lif i all dess öfverflödande prakt och herrlighet, huru skarpt
än denna stil kontrasterar mot ämnen sådana som
"Brölloppet i Cana" eller "Gästabudet hos Publikanen". Båda
dessa ämnen finnas behandlade i bilder i Louvren, hvilka
otvifvelaktigt utgöra glanspunkter i den rika samlingen.
Den förra, 30 fot lång och 20 fot hög med omkring 130
figurer i kroppsstorlek, gäller för ett underverk i förmåga
att harmoniskt sammanstämma en oerhörd färgskala, på
samma gång den erbjuder en profkarta af herrliga
gestalter, tagna ur tidens historia och placerade vid sidan af
Kristus och hans läijungar, hvilka dock väcka minsta
uppseende i taflan. Men också äro dessa personer
sådane, som Frans I, Maria af England, Soliman I i
Turkiet, skaldinnan Victoria Colonna, föremålet för Michel-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 13:12:47 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/konstparis/0024.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free