- Project Runeberg -  Konst-studier i Paris /
15

(1863) [MARC] Author: Carl Rupert Nyblom - Tema: France
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

15

Angelos platoniska kärlek, Kejsar Carl V m. fl. I midten
af taflan har Paolo i en grupp musikanter framställt sig
sjelf jemte Tizian, Tintoretto, Bassano och sin broder
Benedetto, spelande diverse instrumenter. Den oerhörda
taflan betalades endast med 324 Dukater (ungefär 3,000
francs). — Gästabudet hos Publikanen i mindre skala visar
samma egenskaper som den ofvannämnda, och på samma
sätt hans öfriga mindre bilder, bland hvilka "Kristi gång
till Golgatha" utmärker sig för god komposition och färg,
ehuru i vissa delar endast skizzerad.

Med Paolo Veronese och Tintoretto, af hvilken
Louvren eger endast obetydliga ting, var den stora stammen
af konstnärer försvunnen och den manierism, som straxt
efter Rafaels död (1520) inbröt, herrskade nu ohejdadt.
Hvar och en imiterar sin förebild af de store och
öfverdrifver hans egenheter, utan att bekymra sig om naturen;
medlet upphöjes till ändamål, färgbehandlingen blir
effekt-sökeri, menniskokroppen afbildas i de underligaste
ställningar för att visa konstnärens skicklighet i teckning,
utan att de förvridna figurerna kunna svara på den enkla
frågan: hvarför? Längst i förvändhet gingo Michel
Angelos och Correggios lärjungar samt den Romerska skolans
mästare; minst utsatta derför voro Venetianarne genom
sin böjelse för naturen och det verkliga lifvet. Äfven
af dessa sorgliga företeelser eger Louvren att uppvisa ett
och annat exempel, men egentliga stället, der man ser
dem i hela deras glans, är Rom.

Reaktionen emot förderfvet inträdde under tvenne
former, såsom eklekticism och naturalism. Eklekticismen, som
fick sitt namn deraf, att den ur de enskilda stora
mästar-nes verk sökte utdraga deras förnämsta egenskaper, utan
att likväl åsidosätta naturens studium, beror naturligtvis
på ett fullkomligt missförstånd; och om de konstnärer,
som tillhörde denna riktning verkligen i praxis sökt
utföra, hvad skolans stiftare i en sonett föreskref sina
lärjungar, att man skulle förena antikens teckning med
Venedigs färgbehandling, Lionardos kolorit med Michel-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Nov 22 09:17:01 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/konstparis/0025.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free