- Project Runeberg -  Konst-studier i Paris /
16

(1863) [MARC] Author: Carl Rupert Nyblom - Tema: France
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

16

Angelos energi, Tizians sanning, Rafaels harmoniska
komposition, Primaticcios uppfinning och något af
Parmigia-ninos grace, så hade den senare Bologneserskolan icke
varit hvad hon nu är, nemligen ett aktnings vardt försök
att återupprätta konsten ur det djupa förderf, i hvilket
den under senare hälften af sextonde årh. hade sjunkit.
Af skolans stiftare, Ludovico Caracci, eger Louvren flere
goda, ehuru ej anslående bilder, bland hvilka några,
särskildt den, som föreställer "Madonnan med barnet,
uppenbarande sig för S. Hyacinthus", i karakter och ljus
förråda studium af Correggio.

Den egentlige hufvudmannen är dock Annibale
Caracci, hvilken böljade att imitera Correggio och P. Veronese,
men sedermera under studium af Rafael och
Michel-Angelo samt antiken bildade sig en, af dessa elementer
egendomligt sammansmält, stil, hvilken icke alltid behagar
ögat, men som dock ger tillkänna en stor konstnär,
isynnerhet när hans natursinne får tillfälle att frambryta ur
den kyliga slöja, som den reflekterade, half klassiska
anden kastar deröfver. Annibale skall studeras i Bologna
och Palazzo Farnese i Rom. "Louvren besitter 25 bilder
af honom från olika tider af hans lif och bland dem många
förträffliga, men vi påpeka här endast hans ypperliga Pietà
(Kristus död i Madonnans sköte) från hans sista
lefnads-dagar.

Ur Caraccernas skola framgingo många goda målare,
bland hvilka vi först fästa oss vid Domenichino. Utan att
vara begåfvad med fantasi och uppfinningsförmåga, hvilken
brist ofta föranledde honom att låna kompositioner af
andra mästare, eger han dock en naivetet i uppfattningen
och en ren känsla för det sköna, som stundom påminna
om Rafaels dagar. Bland Louvrens 12 taflor af hans hand
äro egentligen att märka en S. Cecilia, som andäktigt
spelar violoncell, medan en liten engel bildar notställare
åt henne, samt den s. k. "Kärlekens triumf", i hvilken
Amor, omgifven af tvenne "putti" (barn), kör i en char, för-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Nov 22 09:17:01 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/konstparis/0026.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free