- Project Runeberg -  Konst-studier i Paris /
17

(1863) [MARC] Author: Carl Rupert Nyblom - Tema: France
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

17

spänd med dufvor, begge bilderna utmärkta af den
älskligaste naivetet.

Guido Reni, den andra berömde mästaren ur
Bologne-serskolan, har vunnit en stor popularitet och förtjenar
den äfven till en viss grad för den starka skönhetskänsla,
han utvecklar, hvilken troligen under andra tider skulle
ha fört honom oändligt längre; än han nu hunnit. Ty
hvad som fattas honom, är bestämdt, individuellt lif, i
hvars ställe han sätter glatta, beräknade, ur lifvet
ab-straherade former (så t. ex. bildade han oftast sina
hufvud efter de berömdaste antiker). I hans äldre
naturalistiska, äfvensom i hans andra mildrade och ädlare manér
med sin varma färg, framträder denna brist på inre lif
mindre skarp än i de karakterlösa skapelserna af hans
tredje sätt att måla, då han egde en blek, gråaktig
färgton, genom hvilken det tomma, triviala behaget hos hans
figurer klart framlyser. I Louvren finnas 19 bilder ur
alla tidpunkter af hans lif. Från första perioden
härstamma sådana som Herkules på bålet, Nessus och Dejanira,
samt från den andra "Kristus öfverlemnande nycklarne åt
Petrus". De öfriga tillhöra den sista delen af hans lif,
och dit höra, utom flere Madonnor, äfven hans
Magdalena-hufvud, hvilka bära tydliga spår att vara bildade efter
Niobidernas i Florens, på samma sätt som den bekanta,
i flere samlingar befintliga, "Ecce homo" häntyder
antingen på Laokoon eller ock på den s. k. döende Alexander
i Florens, hvilken äfven blifvit kallad en ungdomlig
Laokoon.

Af Bolognesarne upptaga vi ännu tvenne, nemligen
Francesco Albani, af hvars 22 bilder man till full
belåtenhet lär kärna hans sirliga, konventionella sätt att
framställa idylliskt-mythiska scener i landskap af öfvervägande
dekorativ karakter; — samt Guercino, hvilken ej direkte
utgick från Caraccerna, men dock följde deras riktning.
Han är mera sann än Guido, ty han eger en mera
lefvande verklighet än denne. Äfven han öfvergick från ett
kraftfullt, naturalistiskt sätt till ett mera vekt, utan att

2

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Nov 22 09:17:01 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/konstparis/0027.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free