- Project Runeberg -  Konst-studier i Paris /
18

(1863) [MARC] Author: Carl Rupert Nyblom - Tema: France
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

18

dock fOrfalla i Guidos blaserade manér, såsom man kan
se af flere bland hans 24 bilder i Louvren.

Den naturalistiska riktning, som uppträdde med
protest mot manierismen i Italien, men också mot
Carraccer-nas eklekticism, — en protest, som lades i dagen icke
blott med penseln, utan äfven med öppna och dolda
mordanslag, för hvilka den blida Domenichino föll ett offer,—
räknar såsom sin förnämste målsman Michel-Angelo
Amerighi da Caravaggio. Han var en vild, lidelsefull
äfventyrare och såsom sådan fullkomligt värdig att gå i
spetsen för en riktning, i hvilken våldsam passion utgör
grundelementet, och hvars gestalter, förkastande skönhetens
lagar, uppträda med en nästan demonisk kraft
pockande på det fulas berättigande inom konstens verld. Men
hos alla, och främst hos Caravaggio, ligger det oaktadt
en egendomligt storartad ande, en öfverväldigande, ehuru
rå och obändig poesi, som förutsätter äfven inom den
låga sfer, der denna naturalism vanligen vistas, en
ovanlig grad af individuell kraft och storsinhet. När man nu
föreställer sig detta egendomliga åskådningssätt
förverkligadt i bilder, hvilka framställas med den trognaste
natursanning, utan att rata de lägsta och ringaste
företeelser inom den verkliga verlden, och af en pensel, som
med mästareskicklighet slungar det skarpaste, mest
skärande ljus bredvid den mörkaste skugga, så skall man
icke undra öfver den magiska, nästan förfärande verkan,
hans bilder åstadkomma på åskådaren. Louvren eger blott
4 af hans hand, bland hvilka "den heliga Jungfruns död"
lemnar en god belysning af det sätt, hvarpå han
behandlade heliga ämnen. Hela taflan har utseende af en
genrebild i stora dimensioner. Maria är en vanlig bondqvinna,
Apostlarne äro bönder. Hans yppersta bild i denna
samling är ett porträtt af en Maltheser-Stormästare, af
märkvärdig effekt och en färg, värdig de bästa Venetianare.

Spanjoren Ribera, kallad Spagnoletto, hvilken bildade
sig efter Caravaggio, har i Louvren endast en bild, men
dock en af sina bästa, nemligen "Herdarnes tillbedjan",

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Nov 22 09:17:01 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/konstparis/0028.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free