- Project Runeberg -  Konst-studier i Paris /
19

(1863) [MARC] Author: Carl Rupert Nyblom - Tema: France
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

19

målad med ypperlig färgbehandling och i en älsklig ande,
som icke är mästarens vanliga. Ty oftast har han en
dyster, förfärande fantasi, som fullt harmonierar med de
många ogerningar, till hvilka hans konstnärsafund dref
honom. — Ur hans skola utgick den sällsamme Salvator
Rosa, hvilken utvecklade stor mångsidighet som målare
och derjemte var skald och tonsättare. Louvren eger af
honom en förträfflig bataljmålning och ett underbart
landskap med soldater, måladt i den för honom egendomliga
fantastiska uppfattningen.

Det 17:de århundradets naturalism i Italien är i
mångfaldiga hänseenden skild från den Spanska naturalismen,
men de ega en sak gemensam, nemligen den hela
tidehvarfvet betecknande lidelsefullheten i uppfattning och
framställning. Denna utgick dock hos Spanjorerna från en
helt annan grund än hos Italienarne, nemligen från
religiöst svärmeri, hvilket hos dem stundom stegrades till
vild fanatism och öfversinlig ekstas. I motsats mot den
äldre tidens harmoniskt ideala fattning och återgifning af
den heliga historien och de heliga personerna såsom
öfver det jordiska höjda företeelser af en högre ordning,
gällde det hos dem, fyllda af den genom reformationen
nyväckta och af Jesuitismen nylifvade katholska kyrkans
ande, att i svärmande hängifvenhet lyfta den syndiga
menniskan till himlen, men utan att afkläda henne något
af det naturalistiskt sköna och rika sinliga lif, som dessa
eldiga sydlänningar framför allt fordrade. Framställd med
en kolorit, bildad efter Tizian, af en egendomlig kraft
och fullhet, ehuru stundom något dyster och tung, och
med en mästerlig behandling, måste denna bildkrets verka
hänförande, oaktadt den sjukligt öfverretliga stämning,
som stundom vidlåder det efter fromhet sträfvande
uttrycket. Skolans förnämste mästare är Murillo, tillika sitt
århundrades förste målare. Näst Rafaels Sixtinska
Madonna — måhända också med undantag af Tizians
herrliga "Assunta", Marias himmelsfärd, i Venedig — eger
konsten ingenting jemförligt med Murillos framställningar

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Nov 22 09:17:01 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/konstparis/0029.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free