- Project Runeberg -  Konst-studier i Paris /
20

(1863) [MARC] Author: Carl Rupert Nyblom - Tema: France
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

20

af "La Conception" i Louvren. Madonnan är här icke
som hos Rafael en himmelsk idealgestalt, för hvars lugna,
öfveijordiska väsende vi tillbedjande böja oss; nej, hon
är en med all sinlig skönhet utrustad jordisk flicka, som
sjelf med brinnande andakt sänder en innerlig bön mot
höjden och rycker oss med sig i sin öfverväldigande
en-thusiasm. Louvren eger två framställningar af detta ämne 7
den ena år 1852 inköpt för den oerhörda summan af
615,300 francs. Det torde dock vara underkastadt
tvifvel, om denna senare i skönhet öfverträffar den äldre,
hvilken 35 år förut endast kostade 6000 fr. Murillo egde
enligt Spanjorernes bestämning tre olika manér, hvilka de
benämnde det kalla, det varma och det vaporösa. De
båda nämnda taflorna äro målade i det sista manéret. I
det kalla manéret eger Louvren en bild ur en helt annan
krets, nemligen en ung tiggare, "cherchant à détruire ce
qui Tincommode". Vårt Svenska målningsgalleri eger
samma bild, men det är tillsvidare oafgjordt, om denna är en
copia eller en af mästaren sjelf gjord omtagning af samma
ämne, något som ej var främmande för Murillo, hvilken
tvärtom rätt ofta utan allt betänkande brukar upprepa
sig sjelf. — Af hans stora föregångare Velasquez eger
Louvren endast 2 porträtt, af Surbaran 2 och af Herrar a 1
arbete.

Den Spanska skolan stod i tekniskt hänseende i nära
beroende af en skola i norden, nemligen den Brabantska,
hvars förnämsta mästare, Rubens, på ett lysande sätt är
representerad i Louvren. Liksom den Spanska skolan
utgick han närmast från Tizian och Venetianarne, och stödd
på dem, uppträdde han mot tidens manierister, bekämpande
deras liflösa ideal med gestalter af en saft och en kraft,
som fullt motsvarade tidens omättliga traktan efter rörelse
och passion. Derföre utmärkas äfven hans kompositioner
af en dramatisk liflighet och en bestämdhet i
karakters-teckningen, som aldrig lemna åskådaren i ovisshet om
mästarens afsigt. Hos dessa i viss mening hvardagligt
vanliga, men dock ståtliga och kraftfulla gestalter finner

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Nov 22 09:17:01 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/konstparis/0030.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free