- Project Runeberg -  Konst-studier i Paris /
21

(1863) [MARC] Author: Carl Rupert Nyblom - Tema: France
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

21

man icke den ideala konstens adel och finhet; det är som
om en viss Flamandsk borgareförnämhet inblåst sin ande
i dessa stundom öfverdrifna former, i dessa fladdrande
sidenmantlar och pösande ärmpuffar. Men det är det
oerhörda lifvet och musten hos dessa väsen af en egen slägt,
som tjusar och hänför, och Rubens blir alltid stor genom
sin dramatiska kraft och energi, sin outtröttliga
uppfinningsförmåga, sin skicklighet, att i utförandet öfvervinna
de största svårigheter och först och främst genom sin
otröttliga enthusiasm för allt lefvande och verkligt, som
är den inre grunden till den beundransvärda mångsidighet,
hvilken gjorde honom icke blott till historiemålare, utan
äfven lärde honom måla porträtt, landskap, djur och
till och med genrestycken. Louvren eger 40 arbeten af
honom, och bland dem exempel på alla dessa olika arter
af måleri. Vi fästa härvid uppmärksamheten på det
herrliga månskenslandskapet med "Flykten till Egypten"
såsom staffage, samt på hans med den kraftigaste humor
framställda "Kermesse" eller landtfest, der han i återgifvande
af folklif täflar med de förnämsta af Holländarne. —
Men Rubens egentliga storhet i Louvren utgöres af de 21
jättebilder, hvilka han målade på beställning af Maria de’
Medicis, och i hvilka han framställt hennes historia. Här
har man det yppersta tillfälle att lära känna honom både
i hans förtjenster och fel. Lätthet i uppfinning, rikedom
i komposition, prakt i färg, oemotståndligt lif och
dramatisk kraft bredvid öfverdrifna och oädla former, ojemntut
förande och framför allt en skoningslös sammanblandning
af historiska personer och allegoriska figurer möta
öfverallt blicken i dessa väldiga taflor. Det är till en del
tidsanden, som påtvang målaren detta framställningssätt, och
om det någonsin skall kunna ursäktas, så är det, närde
annars ihåliga och triviala allegorierna fyllas af ett
sådant lif, äro så skapade af kött och blod som i dessa
Rubens’ verk. Men dermed, så kan man äfven säga,
upphöra de att vara allegorier, när de ej längre äro hållna
i den stränga, abstrakta stil, som en sådan framställning

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Nov 22 09:17:01 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/konstparis/0031.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free