- Project Runeberg -  Konst-studier i Paris /
23

(1863) [MARC] Author: Carl Rupert Nyblom - Tema: France
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

23

fattning af lifvet och med flit uppsökte det i dess lägsta
former, är tillräckligt karakteriserad genom sina 16
arbeten i Louvren. Man finner hos honom, i motsats mot
Rubens rörliga lif, ett visst lugn, hvilande öfver
sammanpressade lidelser, uttryckt i den sällsamma, stundom bizarra
form, han ger sina tankar, hvilka derjemte alltid
framställas i de underbaraste ljuseffekter. Mästerverk i denna
art äro, utom hans 4 porträtt af sig sjelf, lians ypperliga
"Snickareverkstad", som äfven blifvit kallad "en helig
familj", ehuru Louvrens katalog nu borttagit detta namn.
Men det är ingen omöjlighet, att Rembrandt med
snickaren menat Joseph, med bondhustrun och barnet, som sitta
i solskenet på golfvet, Maria och Kristus, ty han är ännu
mera konsiderationslös än Italiens naturalister i att
framställa heliga ämnen i genreform. Hans "Kristus i Emaus"
andas dock en viss högre fläkt, ehuru Kristus sannerligen
har ett ganska simpelt och vanligt uttryck. Men en stilla,
andakt råder i det hela, och taflan är dessutom målad på
ett sätt, som endast Rembrandt kan åstadkomma.

Den naturalism, som utmärker det 17:de seklet och
som äfven i historiemålarne fått mäktiga tolkar, hyllades
naturligen ännu varmare af de konstnärer, hvilka
framställde sådana ämnen, som vi bruka sammanfatta under
namnet genre. Detta genre-måleri, som återgifver bilder
ur det hvardagliga lifvet i motsats mot historie-målningen,
som sysselsätter sig med religiösa och historiska ämnen,
brukar delas i 2 olika slag: ett, som sysselsätter sig med
det högre, af sed och ordning regelbundna lif, hvilket
vanligen tillhör de högre klasserna; ett annat, som håller
sig inom en mera fri och lustig krets, bland folk ur de
lägsta samhällsklasserna, der inga konventionella band
fjettra den fria individualiteten. Begge slagen röra sig
med rätta i små former, och de få sitt värde genom den
komik, antingen mera fin eller afgjordt burlesk, som
konstnären lyckats deri inlägga. Der denna saknas, återstår
dock alltid intresset för sjelfva bilden som konstverk, ty
denna är oftast utförd på det förträffligaste, antingen mä-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Nov 22 09:17:01 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/konstparis/0033.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free