- Project Runeberg -  Konst-studier i Paris /
24

(1863) [MARC] Author: Carl Rupert Nyblom - Tema: France
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

24

staren med den flitigaste uppmärksamhet återgifVer
hvardagslifvets allahanda småting, eller han i raska och djerfva
drag målar de lustiga bilderna ur folklifvet. Hit höra först
Peter Breughel, fader och son, de första inom denna gren
af konsten, af hvilka Louvren eger några mindre
betydande verk; David liniers d. y., hvars "Förlorade son"
anses vara hans mest fulländade genrebild af den finare
sorten, ty för öfrigt är han verldskunnig för sina
krogscener och sina faatastiskt-groteska framställningar af S.
Antonii frestelser, af hvilka äfven här finnas exemplar;
Adrian van Ostade, hvars "Byskolmästare" är ett
mästerverk både i karakter och utförande; Jan Steen, af hvars
sinnrikt komiska pensel här endast finnes en, men en
förträfflig, dryckesscen m. fi. — Till den finare genren hör
Terburg, hvars "Krigsman, som ger guld åt en ung flicka",
är ett mästerverk i fin karaktersteckning och motsvarande
execution. Samma är förhållandet med Gerhard Daws
"Vattusiktiga Fru" med sin läkare, en bild, som i
återgifvande af en mera upprörd känsla går något utom hans
vanliga stilla krets. Af Metsu, de båda Mieris och
Net-scher eger Louvren många och goda saker, alla i det
lugna, flitiga, oändligt noggranna manér, som karaktiserar
alla till denna riktning sig slutande Holländare.

Med en sådan allmän riktning var det naturligt, att
äfven landskapsmåleriet skulle odlas. Till en början
vandrade man på samma bana, som Caraccern öppnade och
Poussin och Lorrain fortsatte, såsom vi längre fram få
se, och vi häntisa härvid på de bilder i Louvren, som
bära namn af bröderna Brü samt på den undransvärda
månskensbild med den heliga familjen såsom staffage, hvars
upphofsman är Elzheimer, en bild, som röjer ett
egendomligt syskontycke med en ofvan under Rubens omtalad tafla.
I motsats mot denna ideala riktning uppträdde en
naturalistisk, som utan alla biändamål framställde naturen,
sådan den är. Bland den stora skaran hithörande
konstnärer nämna vi den förste af dem alla, Ruisdael, den
elegiske naturskalden, som i Louvren eger några storm-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Nov 22 09:17:01 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/konstparis/0034.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free