- Project Runeberg -  Konst-studier i Paris /
25

(1863) [MARC] Author: Carl Rupert Nyblom - Tema: France
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

25

bilder af oefterhärmlig natursanning och djup poesi. Af
de stora djurmålarne Snyders, Potter och Wouverman eger
Louvren goda exempel, utan att de dock kunna mäta sig
med de skatter, hvilka Tysklands större museer ega af
dessa mästare.

Efter denna öfverblick öfver de märkligaste taflorna
i Louvrens galleri af främmande mästare, vända vi oss till
betraktande af den Franska skolan, såvidt lion i samma
galleri är representerad. Såsom bekant är, rekryteras denna
samling från Luxembourg, i det hvaije mästares arbeten,
som för statens räkning blifvit inköpta, 10 år efter hans
död öfvergå till den stora historiska samlingen i Louvren.

Den Franska skolan, som här är representerad af 660
taflor, leder sitt ursprung från de Italienska och
Nederländska skolorna. I böljan af det 16:de århundradet, då
konsten blomstrade i Italien och Tyskland, eger
Frankrike ej att uppvisa en enda inhemsk artist, utan Frans I
nödgades inkalla Italienare, bland hvilka Lionardo da
Vinci, Andrea del Sarto och Benvenuto Cellini voro de
förnämste. Största inflytandet utöfvade dock Primaticcio och
Rosso, stiftarne af dens. k. Fontainbleau-skolan, från
hvilken Fransmännen pläga härleda ursprunget till sitt lands
målarekonst. — De äldsta Franska målare, med hvilka
man i Louvren gör bekantskap, äro Clouet, kallad Janet,
och Cousin från slutet af 16:de århundradet, den förre en
fin, minutiös porträttmålare i Nederländsk stil, den senare
kallad Frankrikes Michel Angelo, förmodligen med
anledning af en sällsam och oredig "Yttersta Dom", som,
oaktadt sorgfälligt utförande och anatomisk kännedom,
ingalunda berättigar till det stolta hedersnamnet. Sedan
Fon-tainbleau-skolans inverkan upphört, antog den Franska
konsten en öfvervägande eklektisk karakter, delvis
anslutande sig till den samtidiga Caravaggios naturalism.
Sådant var förhållandet med Simon Vouet, hvars största
betydelse ligger deri, att de berömdaste mästarne under

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Nov 22 09:17:01 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/konstparis/0035.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free