- Project Runeberg -  Konst-studier i Paris /
30

(1863) [MARC] Author: Carl Rupert Nyblom - Tema: France
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

30

Men den förnämste mannen ur Vouets skola, som
på Frankrikes konst utöfvat det största inflytandet, är
C/iarles Le Brun, Ludvig XIV:s förste målare, och liksom
denne en fulländad despot inom sin krets, hvarigenom
han påtryckt sin tids konst i Frankrike en nästan
exempellös pregel af enhet. Man kan icke frånkänna honom
hvarken talang eller fantasi eller lätt
framställningsförmåga, men hans bilder sakna detta uttryck, "som ger
andens stämpel åt handens verk." Han saknar icke
rikedom och en viss storhet eller åtminstone bredd i sin
framställning, men sällan har någon varit den pompösa,
innehållsfattiga frasens målare såsom Le Brun, hvilken deri
visar ett otvetydigt slägttycke med sin tids och sitt lands
s. k. klassiska författare. Hans figurer äro tomma skal
utan lif och bestämd individualitet, huru mycket de än i
yttre åtbörder söka te sig som lefvande varelser. Dertill
kommer en dunkel, oharmonisk färg, som inom Louvrens
fuktiga väggar blifvit ännu mera mörk och oigenkänlig,
samt en tung och obestämd teckning. Dessa egenskaper
ligga i klar dag i alla hans 25 arbeten i Louvren, men
mest i de 5 berömda scenerna ur Alexanders lif, målade
på befallning af Ludvig XIV, som älskade att se sin egen
ära återspeglad i den Macedoniske hjeltekonungens.

Från Le Brun härleder sig den Franska konstens
djupa förfall till ett ihåligt, rhetoriskt och theatraliskt
manér med anläggning på den ytligaste effekt, hvarmed
den moderna konsten slutligen sjönk till en grad af
förnedring, som den i intet annat land uppnådde.

Bland manierister, som lefde dels under Le Bruns tid,
dels under det århundrade, som närmast följde honom,
eller det adertonde, äro följande de vigtigaste:

Sebastien Bourdon, skicklig efterhärmare af de fleste
mästares manér, och som målat taflor à la Claude Lorrain,
Poussin, L. Carracci, Parmigianino m. fl. År 1652 kom
han till Sverige och var Drottning Kristinas förste målare
till hennes tronafsägelse, då han återvände till Frank-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Nov 22 09:17:01 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/konstparis/0040.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free