- Project Runeberg -  Konst-studier i Paris /
36

(1863) [MARC] Author: Carl Rupert Nyblom - Tema: France
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

36

idéer. — Den första bild, hvarmed han fängslade
mängdens beundran, var "den blinde Belisar begärande en
allmosa." Ännu mera uppseende väckte den 1785
exponerade "Horatiernas ed" samt "Brutus efter sönernas
afrättning", exponerad 1789. Under Revolutionen egnade
han sin förmåga åt staten och uppträdde *som dekoratör
vid alla de stora folkfester, som då firades. Men han
deltog äfven i politiken, och detta förskaffade honom en
ofrivillig inspärrning på flere månader i Luxembourg,
under hvilken tid han uppgjorde planen till "Sabinskornas
bortröfvande", som nu utgör en af hufvudbilderna i den
Franska afdelningens salon carré. Denna tafla, som
1810 ej kunde eröfra stora priset, inbragte under en
enskild utställning öfver 65,000 francs åt David och
inköptes 1819 jemte "Leonidas" för 100,000 fr. af staten. Af
Davids Napoleonsbilder eger Louvren icke en enda: de
befinna sig i Versailles. Det sista af Davids arbeten i
Frankrike (han dog nemligen i landsflykt i Brüssel) är
"Leonidas vid Termopylæ", ett af hans yppersta
historiska verk.

Hvad här blifvit sagdt om David, gäller lika mycket
och i vissa fall i ännu högre grad om hans talrika
lärjungar, hvilka icke bestodo blott af målare, utan äfven af
bildhuggare. Främst bland dem nämna vi Gérard,
hvilken åtnjöt ett rykte nästan lika så stort som hans
lärares, måhända af den orsak, att han icke så uteslutande
sysselsatte sig med antika ämnen och derföre lättare
fattades af mängden. Vi kunna icke dela Kuglers åsigt om
honom, att han är renare i sin teckning än David, om
vi också medgifva, att hans lugn räddar honom från
dennes öfverdriften Hans färg är matt och ingalunda
sannare än Davids. "Henrik IV:s intåg i Paris", som förr
funnits i Louvren, men nu sitter i Versailles, är i saknad af
egentligt kraftfullt lif och gör derföre ett kyligt intryck.
Hans "Amor och Psyche" förråder en obeskrifligt nykter
uppfattning af antikens ande, hvarjemte formerna äro så
magra och spensliga, att man misströstar om lifvet i de

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Nov 22 09:17:01 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/konstparis/0046.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free