- Project Runeberg -  Konst-studier i Paris /
39

(1863) [MARC] Author: Carl Rupert Nyblom - Tema: France
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

39

gen är ett arf från skolan, och det är icke blott
uppfattningen, utan äfVen till en stor del den deraf beroende
färgbehandlingen, som stämplar realisten. — Utom en mängd
mindre taflor, som framställa Italienskt lif och natur, hade
Leopold Robert ämnat i 4 större bilder karakterisera
årstiderna och Italiens förnämsta folk. Landtfolkets
hemkomst från festen för Madonna deW Area skulle framställa
Neapel och våren, skördefolk i Pontinska träsken Rom
och sommaren; en Vinskörd i Toskana skulle symbolisera
Florens och hösten, samt Carnevalen Venedig och vintern.
Af dessa utfördes blott de 2 första, hvilka nu befinna sig
i Louvren, och Carnevalen ersattes af "Fiskarenas affärd
ut på Adriater-hafvet". Den tredje hann aldrig bli målad;
innan dess hade Robert beröfvat sig sjelf lifvet.

En sjelfständig plats i förhållande till den Davidska
skolan och dess klassiska riktning intager PrucChon. Han
studerade i Italien de store mästarne och är sålunda
egentligen en eklektiker, som fortsätter den gamla traditionen
från konstens bättre dagar, dock sammansmält med en
modern ande, som röjer den nyare tidens son. Detta
återknytande af sambandet med 16:de århundradets mästare
gifver sig tillkänna icke blott i formframställning och
färgbehandling, hvilken senare gifvit anledning till det dock
något oförtjenta tillnamnet af Frankrikes Correggio, utan
äfven i kompositionsande och val af ämnen. Så eger
Louvren af honom "Marias himmelsfärd", fullkomligt
komponerad i 16:de århundradets stil, men också bärande
tydligt vittne derom, huru rent omöjligt det är för vår
reflekterande, kritiska och vantrogna tid att komma upp till
de forna tidernas inspiration. Detsamma känner man
framför hans "Korsfästelse", hvilken dock andas en innerlig,
rörande smärta och en stilla andakt. "Rättvisan och
Nemesis förföljande brottet" är ett af dessa allegoriska
effektstycken, i hvilka allt — ämne, komposition, teckning och
egendomlig belysning — är beräknadt att som en blixt slå
åskådaren med häpnad, men som genom sin rhetoriska
tomhet efter en stunds nyfiken undran väcka köld hos honom

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Nov 22 09:17:01 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/konstparis/0049.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free