- Project Runeberg -  Konst-studier i Paris /
44

(1863) [MARC] Author: Carl Rupert Nyblom - Tema: France
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

44

dikter. En sådan är hans "Afton" med sina förklarade
gestalter och sin öfver det hela sväfvande, ovissa,
blåaktiga färgton, som ger bilden liksom utseende af en
dröm.

Flere yngre, till denna riktning hörande konstnärer
hafva tagit sina ämnen ur martyrhistorien; bland dem
nämna vi Benouville, som målat "Martyrer i Amfiteatern"
och den förträffliga "S. Francisci död", samt Bougereau,
som målat "Martyrbegrafning i Katakomberna", en utmärkt
bild, om man förbiser någon enformighet i färgen i den
ena sidogruppen.

I denna krets nämna vi sist den unge Baudry, om
vi ej misstaga oss, läijunge af Ingres. Han har vändt
sig till scener i Venetianernes stil, och en "Fortuna,
lekande med ett barn", visar, huru lyckligt han förmått
tillegna sig de store färgkonstnärernas förmåga att
framställa menniskokroppen i dess naturliga glans och skönhet

Ingen bland de Franske målarne kan bättre förmedla
öfvergången mellan den klassiska skolans eftertrupper och
de mot henne reaktionära koloristerna än Ary Scheffer,
en af vårt tidehvarfs förste konstnärer. Han böljade
nemligen sin bana som uteslutande kolorist, och såsom född
Holländare, låg det honom nära till hands att taga sitt
hemlands skola till första föresyn. Man spårar också i
hans äldre verk, särdeles i "Gref Eberhard vid sin sons
lik", en bestämd påminnelse om Rembrandt. Men som
han var en rikt begåfvad och djupt poetisk natur, hvilket
Tyskarne gerna vilja räkna sig till goda med anledning
af hans halftyska ursprung, blef han icke stående vid
behandlingen af endast sådana ämnen, som kunde gifva
anledning till framläggande af insigter i färg och belysning,
utan använde sin pensel på konstens allra högsta
uppgifter i den historiska och religiösa stilen och har i båda
åstadkommit mästerverk, som i våra dagar öfverträffats
af få, om af någon. Förunderligt är, att Springer kan
räkna en man som Ary Scheffer till "den fulländade
realismen". Han är idealist, men han är det på samma sätt

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 13:12:47 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/konstparis/0054.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free