- Project Runeberg -  Konst-studier i Paris /
45

(1863) [MARC] Author: Carl Rupert Nyblom - Tema: France
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

45

som Bafael: han är sann och lefvande, ty han fylles af
den verkliga poesiens ande. Eller skulle någon vilja kalla
den realist, som skapat "Kristi frestelse" i Luxembourg?
Taflan har två figurer i öfvernaturlig storlek, Kristus och
Satan uppe på ett högt berg, hvar i sitt slag ojemförliga
gestalter, oaktadt de starkt moderna drag, man tadlande
velat finna hos dem. Det borde snarare vara en förtjenst,
att ett nytt element tillkommit, och att icke de gamla
traditionella formerna evigt idislas. Ary Scheffer är en
verklig skald i färger, och ingen har betraktat hans
"Su-liotiska qvinnor" eller ofvannämnde "Gref Eberhard", (som
äfven kallas "le Larmoyeur",) utan att känna hjertat fyldt
af det stilla, men dock ej sjukliga vemod, som likt ett
poetiskt doft ångar en till mötes från de herrliga bilderna.

Hufvudmotståndaren mot kejsardömets skola,
Geri-caults efterträdare på arenan, var koloristen par préférence,
den nyligen aflidne Eugène Delacroix. Hvar och en, som
första gången ser hans arbeten, skall frapperas af dem
och icke just på ett behagligt sätt. I stormande öfvermod
och rent förakt för de klassiska målarnes afmätta
stelhet företager han sig att bryta alla skrankor både i val
af ämne, komposition, teckning och färg. Han väljer
nemligen sina ämnen ur en sfer, diametralt motsatt den,
inom hvilken Davids skola rör sig; han älskar det vilda,
förfärliga, romantiska och träffar deri ett af hufvuddragen
i Fransmännons karakter. Han komponerar, snart sagdt,
utan några lagar, kastar sina figurer i ett brokigt
hvimmel om hvarandra och sönderbryter alla linier för att ej
i ringaste mån påminna om den förhatliga klassiciteten;
den som sett hans "Sardanapalus på bålet", skall utan
tvifvel instämma häri. Hans teckning är energisk och
full af eld,» men stundom till en sådan grad, att formen
blir oformlig och skönheten brister sönder för karakterens
våldsamhet. I färgen är han en afgjord mästare, och han
har en obestridlig förtjenst deri, att dess bizarra karakter
i allmänhet godt öfverensstämmer med anden i hans
skapelser. Men allt stannar vid en disharmoni, som ej fär

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Nov 22 09:17:01 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/konstparis/0055.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free