- Project Runeberg -  Konst-studier i Paris /
49

(1863) [MARC] Author: Carl Rupert Nyblom - Tema: France
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

49

förföljelser mot Protestanter och Judar framställas. Utan
synnerligt poetiskt sinne, eger han en varm och djup färg
och återgifver med största trohet alla yttre föremål. Hans
bästa arbete torde vara "Religionssamtalet i Poissy."

Jemte dessa kunna vi ej undgå att nämna Bretæis
kraftigt och vackert målade "Procession öfver åkerfälten"
samt Jaquands ypperliga "Klosterscen", en bild, lika
utmärkt för sann och kraftig kolorit som för
karakteristiska hufvud.

Vi komma nu till den bland Frankrikes konstnärer,
som varit i åtnjutande af det mest vidsträckta anseende,
och hvars namn genljudit öfverallt, icke blott i hans
hemland, utan öfver hela den bildade verlden, nemligen
Horace Vernet. Af alla Franska målare är han den, som
kraftigast anslagit sina landsmän genom lifliga
skildringar ur den Franska ärans senaste historia. Vi kunna
tillägga, att af alla nutidens målare ingen uppträdt med en
så afgjord, men också så snillrik naturalism som Vernet,
och det är denna hans utomordentliga förmåga att på det
mest slående, handgripliga och lätta sätt återgifva den
yttre verkligheten, som förklarar det förunderliga deri,
att han icke blott är Fransmännens, utan med all sin
utpreglade nationalitet äfven hela sin samtids gunstling. I
denna realistiska riktning har han nemligen träffat tidens
tycke i dess innersta rot. Han kan, utan att derigenom
hans konstnärsära behöfver lida, betraktas nästan som en
föregångare till vår tids älsklingskonst, fotografien: så
noga afspegla hans bilder den oss omgifvande verlden i
alla dess detaljer. Detta är alldeles icke ett tadel emot
den store konstnären; det är snarare ett uttryck för en
hög grad af beundran. När man kastar en blick på hans
verk, frapperas man genast af den oerhörda likheten med
det yttre lifvet. Man måste falla i förvåning öfver ett
menskligt snille, inrättadt såsom det skarpaste
fotografiska instrument, och man frågar sig sjelf, huru det är
möjligt, ätten vanlig dödlig kunnat ega en sådan nästan
obegriplig observationsförmåga, ty det finnes ingen form af

4

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Nov 22 09:17:01 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/konstparis/0059.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free