- Project Runeberg -  Konst-studier i Paris /
51

(1863) [MARC] Author: Carl Rupert Nyblom - Tema: France
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

51

upp till högre rymder, utan att beröfva den något af dess
egentliga väsende. Härvid kan någon stränghet i
kompositionen hos Vernet aldrig komma i fråga. Han ställer
grupp vid grupp, och ögat vandrar från den ena taflan
till den andra i samma komposition, utan att ega någon
punkt, till hvilken det finner de omgifvande detaljerna
förhålla sig som underordnade. Flere af hans större
arbeten likna derföre ett panorama af olika genrebilder,
och främst bland dessa står den s. k. "Smalah" i
Versailles, en 60 fot lång tafla, som framställer, huru
Fransmännen öfverföllo Abd-el-Kaders läger 1843. I
Luxembourg finnas 4 af hans arbeten. Det förnämsta
är den effektfulla skildringen, huru "Medemed Ali låter
nedgöra Mamluckerna i Kairo." Mindre betydande är
"Mötet mellan Rafael och Michel-Angelo i Vatikanen"
efter en anekdot hos Vasari. "Parisarnes försvar af
Bar-rière Clichy" är en ypperlig bataljtafla i små
dimensioner. Slutligen lemnar "Judith och Holofernes" ett
talande bevis på Vernets sätt att lokalisera bibliska ämnen
och bilda de gamle Israeliterna efter mönstret af nutidens
Araber.

I landskapsmåleriet, der Fransmännen räkna sina anor
från Poussin och Claude Lorrain, eger äfven nutiden att
uppvisa förträffliga mästare. Skada blott, att i
Luxembourg så få arbeten finnas i denna genre! ÄfVen här har
striden mellan idealism och realism gjort sig gällande, i
det en del målare fortgått på samma bana som de store
stiftarne af den ofvan omtalade heroiska landskapsstilen.
Af dessa finnas tvenne i Luxembourg, nemligen Cabat och
Corot. Cabat tillhörde först den skola, som 1830
samtidigt med romantikens inbrytande i literaturen och den
historiska målarekonsten återförde landskapsmålningen till
ett direkt studium af naturen. I sådan ande är den enda
tafla af honom utförd, som finnes i denna samling. Efter
en resa till Italien öfvergick han nemligen till de gamle
mästarnes stil. — Af Corot finnes ett af hans bästa
stycken, "Dansande nymfer", med ett aftonlandskap af egen-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Nov 22 09:17:01 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/konstparis/0061.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free