- Project Runeberg -  Konst-studier i Paris /
55

(1863) [MARC] Author: Carl Rupert Nyblom - Tema: France
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

55

nens håg, och derföre öfverraskas man stundom af
bilder, hvilka sträfva att bibehålla en idealistisk uppfattning
och återgifva de kyrkliga traditionerna, men dock söka
uppfriska dessa med åtskilliga naturalistiska drag, hvilka
i en målning, som för öfrigt är hållen i stil, måste göra
en egen effekt. — Till de afgjorda idealisterna höra bland
andra tvenne af de målare, som fyllt kyrkan Nötre-Dame
de Lorette med sina bilder, Perrin och Orsel, hvilka sökt
sammansmälta den äldre kristna konstens enkla
framställning med den idealism, som Fransmännen ärft från
Pous-sins dagar. — Men den störste bland dessa är dock
Ingres läijunge, Hippolyte Flandrin, hvilken i flere af de
Parisiska kyrkorna visat en storartad förmåga i den
kyrkliga stilen. Ädlast och störst framstår han i de vidt
omfattande väggmålningar, som pryda Basilikan S:t Vincent
de Paul. Han har här målat en väldig, rundtomkring hela
kyrkan löpande fris, föreställande en procession af
apostlar och helgon, målade på guldgrund, med motiver,
hemtade från den äldsta kristna konsten. Den innefattar icke
mindre än 200 figurer, hvilka i stilla, högtidligt tåg röra
sig framåt med en värdighet och en naivetet i uttrycket,
hvilka göra detta verk till den yppersta kyrkomålning,
som nyare tider kunna uppvisa.

Äfven de realistiska konstnärerna hafva försökt sig
i det religiösa måleriet; så Couture, hvilken i
Mariakapellet i St. Eustache målat fresker, som dock af kyrkostil
icke ega annat än namnet. Detsamma är förhållandet
med Delacroix, som i S:t Sulpice för få år sedan målat
sitt sista större monumentala arbete, nemligen fresker i
kapellet "de profunctis", hvilka visserligen förråda den
stora färgvirtuosen, men också röja samma oroliga,
sjudande manér, som vi ofvan anmärkt. Han lemnar
nemligen här som i sina oljemålningar de skarpa
färgdisso-nancerna oförmedlade bredvid hvarandra, hvilket ger dessa
fresker ett utseende, som om de vore utförda med stora
pa-stillkritor. Delacroix har bland annat äfven målat en
väldig platfond, hvilken hvar och en måste uppmärksamma
som besöker Louvrens museum, nemligen "Apollos triumf" i

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Nov 22 09:17:01 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/konstparis/0065.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free