- Project Runeberg -  Kort Oversigt over den nyere Filosofis Historie /
21

(1910) [MARC] Author: Harald Høffding
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - II. Systemdannelser - a. Réné Descartes - b. Thomas Hobbes

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

a. Réné Descartes. 21
Menneskets Sjæl staar i Vexelvirkning med Hjernen, sær
ligt med en bestemt Del (Koglekirtlen, glandula pinealis), der
efter hans Mening laa centralt i Hjernen, og der ikke, som
andre Hjernedele, var dobbelt. Paa denne Kirtel støder Livsa
anden" (den fine Luft, der efter Tidens fra Oldtiden stam
mende Fysiologi strømmede gennem Nerverne), og Stødet
forplanter sig derpaa til Sjælen, hvorved Sansefornemmelser
opstaa. Naar Sjælen igen støder til »Kirtlen", frembringes der
en Ændring i Livsaandens" Retning, der igen foraarsager en
Muskelbevægelse, altsaa Udførelse af en Villiesakt. Descartes
kommer ved denne klare og konsekvente Gennemførelse af
den populære Forestilling om en Vexelvirkning mellem Sjæl
og Legeme i Strid med sin egen Lære om Bevægelsens Be
staaen: der forsvinder Bevægelse, naar Koglekirtlen støder til
Sjælen, og der opstaar Bevægelse, naar Sjælen støder til
Koglekirtlen. Selvom Sjælen kun ændrer Bevægelsens Retning,
strider det mod Inertisætningen.
Sjæl og Legeme ere for Descartes to forskellige Væsener
(Substanser), fordi de frembyde forskellige Egenskaber, Tænk
ning (Bevidsthed) og Udstrækning, der ikke kunne udledes
af hinanden. Hvorledes to saa forskellige Væsener kunne
paavirke hinanden, blev da ogsaa en Vanskelighed for Des
cartes og hans Efterfølgere. —
Kartesianismen var den første Form, i hvilken den nye
Tids Tænken blev tilgængelig for større Kredse. Ved den
strenge Fordring om mekanisk Naturforklaring betegnede han,
trods sine ofte uheldige Hypoteser, et stort Fremskridt, og
han vakte en levende Bevægelse paa Naturvidenskabens Om
raade. Ved sin Spiritualisme (Antagelsen af Sjælen som et fra
Legemet forskelligt Væsen) og ved sit Forsøg paa at forbinde
Teologi og Videnskab kunde han — trods heftig Modstand —
finde Indgang i religiøse Kredse. Ved sin store Klarhed kunde
hans Lære let fremstilles populært, og han vandt stor Tilslut
ning i Frankrig, Holland og Tyskland.
b. Thomas Hobbes (1588—1679) har gjort det første selv
stændige Forsøg paa at betragte den mekaniske Naturlære

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 13:15:09 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kortfil/0031.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free