Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - XXIII
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
142
Messe, og man gaar til Alters; men som oftest
indskrænker Virkningen sig til en mere eller mindre
æggende Fornemmelse, medens det, som man ægges
til at gjøre, ikke sker. Det er ogsaa dét, der
forklarer, at Musikken undertiden kan indvirke saa
frygteligt paa én . . .
I Kina er Musikken en Statssag,’ og det er
fuldkommen rigtigt. Hvorledes kan det vei tillades,
at enhverj som kun har Lyst, gaar hen og
hypnotiserer en anden eller flere andre paa én Gang,
og siden gjør med dem, hvad han vil, og især, at
det første, det bedste Menneske kan være
Hypnotisøren?
Paa den Maade kan jo dette frygtelige
Redskab komme i Hænderne paa hvem det skal være.
For til Eksempel at tage Kreutzersonaten og det
første presto, — er det nu muligt at spille det i en
Salon, hvor der sidder fuldt op af Damer i stærkt
nedringede Toiletter, eller at høre paa det og bag
efter give sig til at klappe i Hænderne, spise Is
og underholde sig om den sidste Bysladder? Nej,
den Slags Sager maa kun spilles under ganske
særlig alvorlige og betydningsfulde Omstændigheder,,
naar Meningen er, at der foretages noget, som i
Betydningsfuldhed svarer til det, der ligger i
Musikken. Naar der spilles, gjælder det om, at man
ogsaa foretager sig, hvad Musikken stemmer én til.
Saadan uden alt Hensyn til Tid og Sted kun at
gaa ud paa at vække en Følelsens Energi, som
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>