Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
kejsarmakten däremot den obefogade. På detta sätt
får Harnack fram en Jesusgestalt, som icke blott
motsvarar mänsklighetens högsta föreställningar om
idealmänniskan, nu och för all framtid, utan också
har förmågan att tillfredsställa de fordringar på
samhällsbevarande åsikter, som en preussisk ministär
ställer på varje i det offentligas tjänst anställd
person, alltså även på världens frälsare.
Det allvarligaste angrepp, som Kalthoff riktar
emot den modärna Jesuskulten, föres emellertid
utefter en annan linje, i det att Kalthoff söker leda
i bevis, att den »historiske» Jesus överhuvudtaget
är en fiktion, som aldrig existerat i verkligheten.
Denna uppfattning förfäktades redan vid mitten av
1800-talet av Bruno Bauer (teologie docent i Berlin
och Bonn, avsatt 1842, sedan skriftställare i Berlin,
† 1882), som sökte bevisa, att hela historien om
Jesu liv vore en fri dikt av urevangelisten Markus,
vilken under kejsar Hadriani regering därmed velat
uppställa idealbilden för en konung efter folkets
sinne i motsats till de romerska cæsarerna. Samma
grundåskådning, fast i annan form och stödd på ett
väsentligen annorlunda bevismaterial, är det som
Kalthoff för i fält mot våra dagars Jesuskult. I den
vardande kristendomen ser han »en social rörelse
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>