- Project Runeberg -  Kristendomen förr och nu /
18

(1911) [MARC] Author: Bengt Lidforss
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

kommer an på är att få den idé om det
gudomligt-mänskliga, som ligger till grund för den kristna
försoningsläran, åter införd i den religiösa
världsåskådningens medelpunkt, och detta kan endast ske
därigenom att den »historiske», men i grunden
mytiska personligheten Jesus gallras ut. Kristus-idén
mot den mytiske Jesus, det är det filosofiska
grundproblemet, som är avgörande för Drews.

Den religionsfilosofiska ståndpunkten är alltså hos
Drews det primära, och detta har måhända
medverkat till att hans bevisföring, trots all skarpsynthet
och lärdom, i stort sett dock ej synes ha lett till
det resultat som han väntat sig. Även om man
bortser från de smädelser och notoriska absurditeter,
varmed åtskilliga av den liberala teologins målsmän,
särskilt Johannes Weiss [1] överöst honom, så


[1] Onekligen har det sitt psykologiska intresse att jämföra det
betyg som den liberale teologen Weiss ger Drews med vad den
ortodoxe Grützmacher yttrar i samma ämne.

Weiss:

— Till gengäld komma
andra att sakna ett utförligt
ingående på A. Drews’ otaliga
religionshistoriska konststycken;
jag har icke kunnat förmå mig
att obekväma mina åhörare med
alla infall av denna fullkomligt
odisciplinerade fantasi. Men
det blir väl dock en gång
nödvändigt att offentliggöra en
fullständig förteckning på
misstagen — eller hur skall man
kalla det — hos denne
sällsamme historiker. Kanske skola
åtminstone några av hans
troende läsare då märka med vem
de ha att göra. Han själv lär
väl ej heller då att komma till
självkännedom, ty han har ju
nått fram till det stadium, där
han anser sig för en martyr
och jämför sig med — D. F.
Strauss. Det var ju att vänta.
Han oroar folket med en
fullkomligt omogen hypotes, och
när man då påvisar honom,
att han talar om ting, över
vilka han inte ens har
reflekterat, då blir han förolämpad.

        (Anf. arb., förordet.)

Grützmacher:

Så avgjort som vi till stor
del måste instämma i Drews’
kritik av den liberala
Jesus-bilden, och så gärna vi än
erkänna de religiösa motiv som
driva honom, så tydligt vi se
de stora andliga förebilder som
han följt, lika lite kunna vi
dock förlika oss med hans
position. Den är varken klar
eller religiöst tillfredsställande
och står i avgjord motsats till
kristendomen.

        (Gegen den religiösen
Rūckschritt, s. 84.)


<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 13:22:01 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/krfon/0028.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free