Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
hypotetisk karaktär [1]. Dessutom kan man vid
läsningen av Drews’ Kristusmyt ej värja sig för det
intrycket att författaren, med all sin idealism och
sanningskärlek, dock stundom förfar något godtyckligt,
och ibland utfyller luckan i sin bevisföring
med konstruktioner, vilka förefalla föga bindande,
liksom han å andra sidan synes bra nog benägen
att med antagandet av »interpolering» skjuta åt
sidan sådana bibelord, som ej infoga sig i ramen
av hans bevisföring. Ävenså torde Drews ha skadat
sin sak genom att i den utsträckning som han
gör, stödja sig på engelsmannen Robertson, vars
skrifter visserligen vittna om stor beläsenhet, men
i övrigt verka föga förtroendeingivande. Åtminstone
måste jag för min del erkänna, att jag stötes
tillbaka, när jag hos författaren läser följande
kommentar till den evangeliska berättelsen om hur Jesus
utdriver växlarne ur templet [2]: »Det har ofta
påpekats, att denna berättelse ej kan göra några som
helst anspråk på sannolikhet som historisk
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>