Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
författaren till Markusevangeliet vet man ingenting
med säkerhet. Enligt en gammal tradition, som
härrör från den första kristna kyrkohistorikern, den
som sanningsvittne mycket illa beryktade Eusebius
(† 340) skall ärkebiskop Papias av Hieropolis om
Markusevangeliets ursprung ha yttrat följande,
som han, Papias, i sin ordning fått sig berättat av
presbytern Johannes: Markus, vilken i egenskap av
tolk medföljde Petrus på hans missionsresor,
nedskrev ur minnet vad han hört Petrus predika om
Jesu liv och lära (på grekiska), medan däremot
Matthæus nedskrivit Jesu ord direkt på hebreiska;
sedan har lite var översatt dem, så gott de kunnat.
Den Markus, som åsyftas i Papias’ relation, anses
av den kyrkliga traditionen vara identisk med den
Johannes Markus, som omnämnes i
Apostlagärningarnas tolfte och fjortonde kapitel, och vars mor
var en förmögen och ansedd medlem i den första
kristna församlingen (»urförsamlingen») i Jerusalem.
Av denna Papiastradition är, säger teologen Jülicher [1]
i varje fall så mycket sant som att författaren till
Markusevangeliet lika litet som någon av de andra
evangelisterna, själv varit ögonvittne till vad han
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>