Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
att Pilatus på grund av sin hänsynslösa grymhet
mot judarna slutligen hemkallats till Rom, skulle
ett sådant uppträdande, som det Pilatus här lägger
i dagen, vara högst förunderligt hos en romersk
ståthållare; hela denna skildring av Pilatus, som i
sina huvuddrag även återfinnes hos Matthæus och
Johannes, är emellertid som Pfleiderer, Jülicher [1],
Wrede [2] m. fl. framhålla, endast ett utslag av en
kyrkopolitisk opportunism, som till varje pris vill
framhäva och fastslå den nya religionen som en
borgerligt ofarlig, av den romerska statsmakten
gärna tolererad rörelse.
I motsats till Markusevangeliets pessimism och
världsfientlighet karaktäriseras Lukasevangeliet av
en ljusare optimism, som präglar hela framställningen
och till och med tar sig uttryck i Jesu sista
ord på korset: medan dessa hos Markus utgöras
av det dystra utropet: »min gud, min gud, vi har
du övergivit mig?» med det därpå följande
dödsskriet, låter Lukas honom dö med det trygga
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>