Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
framskjutna rol, som romerska infanteri kaptener
spela i hans omvändelsehistorier.
Lukas har, enligt vad Harnack framhåller,
författat sin skrift för att därmed uttränga
Markusevangeliet, och det är i detta hänseende rätt
betecknande, att den ende apostel, om vilken Lukas
berättar något ogynsamt, är just Markus; emot
denne visar han en viss animositet[1]. Ännu mer
betecknande för Lukas’ ställning gentemot Markus
torde, utom de rent stilistiska förbättringarna, de
tillägg vara, med vilka författaren söker ge poetiskt
liv och färg åt sina skildringar [2]. Särskilt gäller
detta om de förhistorier, med vilka Lukasförfattaren
inleder sin Jesusbiografi, men vilkas idéinnehåll
alltigenom är av hedniskt ursprung. Detta gäller i första
hand sagan om Jesu övernaturliga börd genom den
helige andes invasion i jungfru Maria, en saga, som
fullständigt saknas hos Markus, men som har sin
motsvarighet i en mängd mytiska hjältesagor och
samtida legender; icke blott de gamla heroerna,
utan även en mängd framstående män, som levat
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>