- Project Runeberg -  Kristendomen förr och nu /
81

(1911) [MARC] Author: Bengt Lidforss
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)


ödmjukhet, som uppträder mera stilla, och icke fyller gatan
med sitt lidande, såsom här var fallet. Alltså varför skulle Jesus
strax ha ingripit här?
Den andra berättigade grunden att icke
göra detta ligger i hans stämning, hans livsläge. De sista dagarna
ha varit över måttan svåra för honom. Hans landsmän i
Galiléen ha efter en i början stormande begejstring låtit honom
falla. Det måste Jesus först övervinna. Han har uppsökt
hednalandets ensamhet, för att komma till klarhet med sig själv, och
vad nu?
Då nu för den i svåraste själsarbete med sig själv
och sin gud stående mannen den heliga stillheten genombrytes
av ett högt rop om hjälp, då skall han, som så ofta har
upplevat, att man hållit honom god nog för trollkonster, men icke
begärt något vidare av honom, han skall utan vidare vara
tvungen att låta sin egen själ förgäves skria efter frid och
visshet och måhända låta böja sig under en främmande
dårskaps ok? Det är en helig rätt, som tillkommer varje trogen
människa, som dag för dag tröttar ut sig i sina bröders tjänst,
att han för att ej förlora sig själv, vänder världen ryggen och med
Paulus utropar: hädanefter göre mig ingen mera någon möda! Nej,
historien ifråga visar blott, att Jesus icke velat låta sin egen
personlighets heliga rätt tvina bort, men den visar också, att Jesus
har erkänt och aktat varje främmande egenartad personlighets
rätt, den bekräftar den förut vunna insikten» etc. etc.


Hela denna utredning — vilken i parentes sagt
alldeles förträffligt lämpar sig som moraliskt
kraftfoder åt prästmän, som ej äro hågade för
välgörenhet — visar på ett synnerligen klart sätt hela den
intellektuella begreppsförvirring och även den
plebejiska tumning av moralen, åt vilka en modärn
teolog hemfaller, när han vill prestera det
omöjliga: att nämligen ur evangelierna framkonstruera

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Sep 28 13:30:03 2021 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/krfon/0095.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free