Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
sedan länge vandra på vägen till ortodoxien, och
Weinel, deras nyaste profet. — Att domen skulle
bryta in så snabbt kunde ingen ana.»
Att denna signalförändring på tysk botten i sina
verkningar kommer att spåras i Sverge, synes ganska
sannolikt, även om det villigt måste medges, att de
svenska nyteologerna icke ha någon anledning att
avlägga syndabekännelser à la Weinel. I Sverge
komme ju en sådan reträtt från nyteologernas sida
att alldeles utmärkt harmoniera med den allmänna
reaktion, som för närvarande frodas och blommar
hos den svenska överklassen.
Den andra frontförändringen — som går åt vänster
— representeras, som redan antytts, av Bousset, som
vid den sista religiösa världskongressen (Berlin,
augusti 1910) preciserade sin nya ståndpunkt i ett
synnerligen intressant föredrag: Die Bedeutung der
Person Jesu für den Glauben (Historische und
rationale Grundlage des Glaubens) [1]. Bousset’s
omslag är så mycket märkligare, som han förut varit
en av den modärna Jesuskultens ivrigaste anhängare
(jfr sid. 93 f.) och särskilt i sin mot Kalthoff riktade
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>