Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
tal om judendomens förstockelse, hans högtidliga
proklamation av de orättfärdigas eviga pina, den
hårdhet, han ofta tämligen omotiverat lägger i dagen mot
sin omgivning, till och med mot sin mor, allt detta
har under tidernas lopp sanktionerat vissa brutala
instinkter och stämningar, vilka nu som fordom föra
en mer eller mindre latent tillvaro hos
genomsnittsmänniskan. Och även om den barbariska intolerans,
som den kristna kyrkan alltid praktiserat, där den
haft makt därtill, i främsta rummet har sitt moraliska
stöd i pastoral- och Johannes-breven, så lär det ej
kunna bestridas, att Nya Testamentets Jesus genom
sitt kategoriska fördömande av motståndare och
sina obehärskade utfall mot fariséerna i viss mån
auktoriserat den kyrkliga fanatismen. — Å andra
sidan är det anmärkningsvärt, hur fattigt evangelium
är, när det gäller att uttrycka känslor av viss
personlig sympati eller välvilja. Ordet eros, varmed
grekerna som bekant betecknade den verkliga
kärleken, finns icke i hela Nya Testamentet [1]; icke
heller ordet filía, som betyder vänskapen mellan
män; ordet eunoia, varmed Aristoteles betecknar
den ointresserade välvilja, som även gör sig gällande
mot obekanta och i det fördolda, nämnes endast
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>