Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
dem. Just därför, att han identifierar sin sak med
guds och med hela sin själ hängiver sig åt ett mål,
som står över honom, kan han göra anspråk på att
bliva bedömd efter sitt innersta syfte; och om
renheten och äktheten av hans innersta vilja kan intet
tvivel råda.
Utom de personliga drag av rent andlig art,
som Wrede tecknat i den karaktäristik, av vilken
vi nyss återgivit de viktigaste partierna, fanns det
hos aposteln Paulus en egendomlighet av fysiologisk
natur, en sjukdom, som aposteln själv betecknade
som »en påle i köttet», en satans ängel, som
kindpustade honom och som gud sänt honom för
att han ej skulle förhäva sig över alla de
uppenbarelser han fick mottaga. Man har sen gammalt
tvistat om, vad denna »påle i köttet» egentligen
skulle betyda, och medan man på somliga håll
menat att aposteln med dessa ord syftat på den
kamp han hade att föra med sin »nervöst retliga
sinnlighet» [1], ha teologer med mera serafisk
sinnesriktning (Friedrich von Hügel) fattat pålen i
köttet såsom ett uttryck för »den höga mystikens
smärtförnimmelse vid de utomordentliga tillståndens
inträdande». Även en — trots sin liberala
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>