Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
grundtankar och stundom gör sig till målsman för
åsikter, som visa en slående överensstämmelse med
stoiska lärosatser bör ju ej väcka förvåning, isynnerhet
om man erinrar sig den framskjutna ställning,
som den stoiska filosofin intog i Pauli fädernestad
Tarsus. I själva verket skildra Apostlagärningarna
(kap. 17) Pauli uppträdande i Athen fullkomligt
efter mönstret av de dåtida folkpredikanterna [1]: på
torget talar han dagligen till dem, som händelsevis
infinna sig, med den påföljd, att de stoiska och
epikureiska filosoferna bli förtörnade på pratmakaren,
som göra dem konkurrens med en ny lära.
Verksamheten, levnadssättet, vandrandet från
församling till församling, allt detta liknade fullkomligt
de hedniska folkpredikanternas uppträdande och
det var naturligt, att den hedniska propagandans
former och plägseder ställdes i den kristna
missionens tjänst och kommo den till godo. Då hedningen
Celsus (omkr. 180 e. Kr.) förebrår de kristna, att
de likt torgskränare vända sig till folkets allra
lägsta lager, svarar Origenes med att jämföra de
kristna predikanterna med de kyniska, som ju också
offentligt och efter egen uppgift av mänskokärlek
vända sig jämt till de obildade.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>