Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
husgerådet i ett härberge: du måste draga vidare. Du
får icke ta med dig mera, än vad du förde med
dig, ja till och med av det, som du förde in i
livet, måste du lägga från dig en stor del. Den
dagen, för vilken du rädes som den sista, är det
evigas födelsestund. Komma skall den dag, som
avkläder dig höljena och befriar dig från tältgemenskapen
med den vidriga kroppen.» Till och med
bestämda sentenser i Nya testamentet, t. ex. »giva
är saligare än taga» (Apostlag. 20: 35) återfinnes
ordagrant hos Seneca (moraliska brev till Lucilius,
81); Pauli maning att övervinna det onda med det
goda (Romarbr. 12: 21) har hos Seneca parallellen
»Ståndaktig godhet blir herre över de illasinnade»
(de beneficiis VII, 31, I); den evangeliska satsen
»gud låter sin sol lysa över goda och onda och
låter regna över rättfärdiga och orättfärdiga» lyder
hos den romerska stoikern: »vill du likna gudarna,
så ägna även de otacksamma dina välgärningar, ty,
även för förbrytarna går solen upp, och även för
sjörövarna stå haven öppna.»
Det vore emellertid, som redan framhållits,
fullkomligt förvänt att av dessa överensstämmelser sluta
till något personligt förhållande mellan aposteln
Paulus och Seneca eller den stoiska filosofin
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>