Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
huvudkudde», är detta tankens viloläger obrukbart
för den stora massan av folket, vilken då som nu
är ur stånd att nöja sig med tvivel och resignation,
utan vill ha visshet. Så får man då bevittna att
den skeptiska allmännstämningen småningom,
särskilt under andra och tredje århundradet efter
Kristus, slår över i en odödlighetsträngtan, som tack
vare den tidens sociala och sedliga förhållanden
når en styrka som aldrig tillförene. Under dessa
stormiga och våldslagna tider möter man så många
oskyldigt förolyckade existenser, världen är så
överfylld av olycka, lidande och osonade brott, att
man tar sin tillflykt till hoppet om en bättre
tillvaro efter döden, där alla denna världens
orättfärdigheter skola utjämnas. Man levde i en tid då
ingen jordisk förhoppning lyste upp världens
mörker. En korrumperad byråkratis skräckvälde kvävde
varje ansats till politiskt framåtskridande, de
förbenade vetenskaperna avslöjade ej mera några nya
sanningar, den tilltagande fattigdomen förlamade
all företagsamhet. I vida kretsar trodde man att
mänskligheten hemsökts av ett obotligt förfall, att
naturen ginge döden till mötes och att världens
undergång var nära förestående.
Men ännu innan den antika världens masselände
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>