Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
mycket lättare utbreda sig och slå rot som den
romerska religionspolitiken genom sin tolerans
befordrade nya religioners spridning och samtidigt
lämnade fritt lopp för deras naturliga
utvecklingshistoria — uppsving, ombildning och död. Bland
dessa numera döda, men en gång yppigt
blomstrande religioner är det särskilt två, som ge ett
energiskt och fulltonigt uttryck åt tidens andliga
massrörelse, den egyptiska Isiskulten och den
persiska Mithrasreligionen.
Efter att ha blivit populär i länderna kring hela
östra Medelhavsbäckenet höll den egyptiska
religionen sitt intåg i Italien; först på Sicilien och i
Syditalien, där den redan i början av tredje
århundradet erövrade städerna Syracusa och Catana,
och sedan längre norrut mot Campanien, vars på
den tiden livligaste hamnstad, Puteoli, hundra år
före Kr. ägde ett Serapistempel. Vid samma tid
grundlades i Pompeji det Isistempel, vars
dekorativa fresker än i dag vittna om den alexandrinska
kulturens expansionskraft. Från Syditalien spred sig
den egyptiska religionen norrut, så att den alltsedan
andra århundradet före vår tideräkning ägde talrika
anhängare bland den brokiga skaran av slavar och
frigivna i Rom. Men här stötte den nya religionen
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>