Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
döden, frambrakte högst fördärvliga psykologiska
verkningar. De kristne kände sig som en förföljd
skara och voro det dock i regeln icke; de kunde
i sitt sinne tillskriva sig alla heroismens dygder
och blevo dock sällan satta på prov; de tyckte sig
högt upphöjda över världen och anpassade sig dock
faktiskt allt mera efter det bestående. Den kristna
litteraturen från denna tid bär talrika vittnesbörd
om denna osunda och falska livsstämning, som
praktiskt även tog sitt uttryck i bestickningar av
romerska ämbetsmän o. s. v.
Men även i sådana fall, där martyrdöden eller
åtminstone fångenskapen blev en verklighet, synas
de drivande motiven för de kristna ofta ha varit
av blandad och tvetydig beskaffenhet.
»Överhuvudtaget», säger Burckhardt, »uppenbarade sig här de
mest skilda sinnesarter, från den fegaste svaghet
till svärmisk provokation, och däremellan saknades
det icke exempel på lugn, beslutsam ståndaktighet.
Här lära vi också känna den kristna församlingens
undre folklager; där fanns det folk, som voro tyngda
av förbrytelser och ville avsona dessa med en kristen
martyrdöd, alldeles som de tusentals rövare och
mördare, som gingo med i första korståget; andra
voro skyldiga staten skattebelopp, som de ej kunde
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>