- Project Runeberg -  Kristendomen förr och nu /
361

(1911) [MARC] Author: Bengt Lidforss
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)


Jesus förkunnade moralläran, trots sina obestridliga
förtjänster, i stor sett dock är en lönemoral [1], och
redan härigenom ur stånd att tillfredsställa vår tids


[1] Härmed skall ej bestridas, att man hos Nya Testamentets
Jesus vid sidan om den på blind auktoritetstro grundade
lönemoralen även finner ansatser till en högre moral, som ta sitt uttryck
i maningar att söka likna den fullkomlige guden eller till och med
göra det goda för det godas egen skull. Men dessa sporadiskt
inströdda yttranden, på vilka modärna teologer lägga en sådan vikt,
ha sina fullkomliga paralleller i Gamla Testamentet och träda
dessutom rent kvantitativt starkt i bakgrunden gent emot alla de ställen
där Jesus åberopar lönetanken som motiv. I sitt nyligen (1910)
utkomna arbete »Kultur und Denken der Babylonier und Juden»
{jfr sid. 22) sammanfattar Hermann Schneider sin åsikt om
Jesusmoralen på följande sätt: »Så ha vi sida vid sida om varandra
alla möjliga motiveringar, primitiva och högsta; men denna
fullständighet är intet tecken på kraft, utan på svaghet; den,
för vilken den barnsliga motiveringen med guds bud gäller
mera eller lika mycket som den rationella eller absoluta
motiveringen, han saknar den andliga mognad, som kräves för att
väga sina motiveringar mot varandra, för att utsöndra det
primitivt vetenskapliga, för att öva logisk konsekvens; lika mycket
som judisk monoteism står över babylonisk religion med dess
många begynnelser, lika högt står den högsta helleniska etiken
över Jesu. — Jesus förblir nämligen även som etiker
förhellenisk; liksom han är profet, men icke filosof, guds verktyg,
men icke fri tänkare, liksom hans översta begrepp förbli
antropomorfa, så är hela hans tänkande halvvetenskapligt,
skolastiskt, klart i att samla alla instanser, som stödja hans
påstående, men ur stånd att uppskatta motinstanserna och förfara
konsekvent. Den, som endast ser detaljerna, kan tro, att Jesus
uttömt alla etikens möjligheter — den, som behåller det hela i
sikte, han ser att Jesus snuddar vid alla, tror sig hålla fast
alla, enär han ej kan genomtänka någon; endast för barn är
allting förenligt. Och så är Jesus icke historiens högsta och
friaste personlighet, utan endast den högsta i den antika
judendomen, bunden och ofri i jämförelse med de främsta helleniska
tänkarna.» (Anf. arb., sid. 477—478.)

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Sep 28 13:30:03 2021 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/krfon/0375.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free