Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
mirakel tro är ingalunda inskränkt till framtiden, utan
skapar sig ett rikt åskådningsmaterial i Jesu och
apostlarnas historia, där det ej finns någonting som
är omöjligt. Underverkstron svävar ut över alla
gränser, men han räknar därvid aldrig med
undantagsfall, ännu mindre med genombrytning av lagar,
vilkas blotta begrepp är honom fullkomligt
främmande, utan med det alldagliga och självklara. —
Mer än denna fullkomliga kritiklöshet överraskar
oss i dag, säger Wernle, de äldsta kristnas religiösa
uppskattning av undren. Ej nog med att de kristna
författare, som vi ha att tacka för evangelierna,
bevisa sin läras sanning medels
underverkshistorierna; Jesus själv åberopar sig, och detta icke
blott i fjärde evangeliet, på sina under och ser i
undren inbrytandet av guds rike. Det är då lätt
begripligt, att uppståndelseundret måste tjäna som
grundval för den kristna tron. »Underverkstron
intar i Nya Testamentet en högre plats än man
vanligen vill tillerkänna den; utan undertron ingen
Kristi gudom, ty Jesus har aldrig på grund av sin
sedliga fullkomlighet blivit kallad gud, utan alltid
blott till följd av sin övermänskliga kraft att göra
underverk» [1].
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>