Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
möjligheter. Antingen förklarar man: en lärjunge
till Jesus Kristus har med vår tids kulturskapande
och förvärvande verksamheter ingenting att göra,
och då blir man munk, eller också är man som
Kristi lärjunge på det klara med sin kristendoms
begränsning och säger: jag vill vara kristen, så
mycket och så bra som det är möjligt i denna
världen. Det är detta som icke blott hr O., utan
vi alla andra ej i verkligheten göra.
En teoretiskt ren kristen är nämligen, fortsätter
Naumann, en omöjlighet i praktiska livet. Överallt
är kristendomen en del av livet, men icke hela livet
självt; den är som den rena syrgasen, som man
icke kan andas förr än den blir utspädd med kväve.
Man har stundom försökt att på grundvalen av
kristna gemensamhetstankar konstruera fram en stat,
som skulle vara bättre än den, som framgått ur
makt och tvång, men allt sådant är tom tankelek,
ingenting vidare. Vi kunna icke rådfråga Jesus, när
det gäller ting, som falla inom politikens och
folkhushållningens område. Detta kan kännas som en
brist, isynnerhet när maktfrågor fläta sig samman
med humanitetsfrågor, så att man ej rätt vet, om
man bör befinna sig inom den ena eller den andra
tankesfären. Härpå svarar ingen lärobok. Det är
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>