Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
Jesuskult med den kringskurna ställning, han tillerkänner
kristendomen i vårt kulturliv, det är återigen en
av de psykologiska gåtor, varpå den modärna
teologens själsliv är så rikt.
Men bortsett härifrån är Naumanns öppna och
ärliga förklaring, att den kristna morallärans bud
ej kunna genomföras i våra modärna samhällen, ett
ord som är värt att lägga märke till. Denna
förklaring är särskilt betydelsefull, därför att den
kommer från en man, som ännu med sina djupaste
hjärtrötter är fäst vid det, som han anser för det
väsentliga i kristendomen, och som påtagligen känner
det som en djup personlig förlust att ej längre
kunna betrakta kristendomen som det enda
nödvändiga, som livets a och o. Och detta gäller icke
blott om Naumann, utan om hela raden av de
ärliga sanningssökare — en Bousset, en Wernle,
en Troeltsch — vilkas ställning till kristendomen
vi i det föregående betraktat. Det är helt visst icke
utan tvingande, obevekligt tvingande skäl, som dessa
teologiens målsmän drivits att på det religiösa
området intaga en position, som faktiskt är liktydig
med ett uppgivande av kristendomen, även om en
lätt förklarlig pietet mot det förflutna ofta lägger
sordin på stämman, när frågan gäller kristendomens
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>