Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
över den gamla materialismen från 1850-talet, som
numera borde vara en övervunnen ståndpunkt, även
utanför de skolade filosofernas krets. Men detta
bör ej få undanskymma den sanningen, att Pflüger
med sitt resoluta förkastande av kristendomens
centrala trossatser befinner sig i fullkomlig
överensstämmelse med det vetenskapliga tänkandet i vår
tid. Att det kristna gudsbegreppet — i alla dess
växlande former — är ett tankemonstrum, som står
i oförsonlig strid med förnuft och erfarenhet, det är
en sanning, som inga kunskapsteoretiska utredningar
kunna omintetgöra. Att den kristna odödlighetstron
innebär ett antagande, som i och för sig är högst
osannolikt och i sina konsekvenser leder till
uppenbara orimligheter, det är en övertygelse, om vars
riktighet det i vetenskapligt bildade kretsar numera
knappast råder någon meningsskiljaktighet. Då ett
ytligt betraktelsesätt stundom tycker sig finna
motsatsen vara fallet, beror detta huvudsakligen därpå,
att varje gång den vetenskapliga forskningens män
öppet medge, att våra på erfarenhet och förnuft
grundade slutsatser endast kunna gälla för ändliga
förhållanden, som existera i tid och rum, men
däremot icke få utsträckas till det oändliga, så finns
det alltid två makter — den radikala enfalden och
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>