- Project Runeberg -  Kristiania og Kristianienserne /
125

(1890) [MARC] Author: Henrik Jæger
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

JIU STK OG THEATER

havde den ogsaa nægtet — af Jxensyn til universitetet, Dramatiken^s tomt var for
liden, Tivolis altfor dyr o. s. v.

Den nye komité, hvori Björn Bjørnson tik plads, bragte imidlertid hurtig
det hele paa ret kjol. Spørgsmaalet 0111 tomt i Studenterlunden, som man skulde
tro begravet med statens afslaaende svar, blev atter draget frem. og denne gang gav
man sig ikke, forend alslaget var forvandlet til en tilladelse. Og hvad midler til at
bygge for angaar, saa opdagedes det en skjøn dag til almindelig overraskelse, at
brændevinssamlagets spadckede pung ikke var lukket for det nye theater. At det er
Björn Bjørnsons energi og virkelyst, der har været hovedaarsagen til disse
gladelige overraskelser, er utvivlsomt; hans ungdommelige puagaaenlied er det. som har
sat fart i en sag. der saa «ul. som den allerede var død og bare ventet paa at;
blive begravet.

Men over alt dette arbeide udad maa man selvfolgelig ikke glemme den
virksomhed, Björn Bjornson har udfoldet indad. Han blev sat i spidsen for en temmelig
udisciplineret flok af sceniske talenter, der var vant til at folge sit eget hoved
og ikke vilde finde sig i noget stramt regi mente. Meget af ilet. der under mere
udviklede forhold er skuespilkunstens abc, som enhver maa være hjemme i. inden
han faar lov at optræde, blev her först tilegnet ansigt til ansigt med publikum. —
forsaavidt som det overhovedet blev tilegnet. Ligeoverfor alt dette stod Björn
Bjornson med de fortrin, som en god koriservatorieuddannel.se giver.

Men det vilde dog ikke have lykkedes haui at naa de resultater, han har
naaet, hvis lian ikke tillige havde besiddet en samling af personlige egenskaber, der
gjorde ham sa;rlig skikket som sceneinstruktør. En energi, der aldrig slappedes paa
halvveien, en utrættelighed, dor aldrig var bange for at begynde forfra, naar noget
ikke var, som det skulde være, en kraft, der kunde kommandere, saa det hørtes, og
saa meget brutalitet, som der tra-nges hos den, der skal svinge korporalstokken ved
et theater — det var altsammen egenskaber, der afgav stof til en fortræffelig
eksercitiemcster.

Sikkert er det, at; der er kommen ganske anderledes orden og holdning i
rækkerne, siden lian overtog kommandoen. Der vises langt, mere omhu under det
forberedende arbeide; derfor er der ogsaa større sikkerhed og fasthed over
frembringelserne, og dette giver det hele et præg af soliditet, som man altfor ofte
savnede tidligere.

.Io førre prover, desto færre opførelser, kan man sige. Det er en erfaring,
som ethvert tlieatermeiiiieske har gjort, og den er saa betydningsfuld, at den næsten
kan kaldes al sceneinstruktions begyndelse og ende. For Bjørn Bjørnson med hans
tyske theateruddannelse stod denne erfariugssætiiing selvfølgelig med fuld klarhed fra

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 13:27:48 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kristiania/0155.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free