- Project Runeberg -  Kristiania og Kristianienserne /
127

(1890) [MARC] Author: Henrik Jæger
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

MUSIK OG THEATER

ære for Kristiania theaterpublikum tror jeg at kunne hævde. at et. sligt bevis for
tiden ikke vil lykkes.

En af farerne ved dette repertoire er den, at det uvilkaarlig øver sin
indflydelse paa udførelsen ogsaa af de arbeider, der bar literær berettigelse til at blive
opført. Et stykke som • Svigermor af Yiktorien Sardou skal jo ikke just ligge
særdeles liøit; men saa lavt nede, soui Kristiania theater lagde det sidste vinter,
ligger det dog ikke. Istedetfor et overgivent fransk lystspil spillede man eu
løssluppen tysk farce. I Sardous arbeide er der dog steder, hvor man træffer glimt af
sund fornuft og menneskelig foleise; paa Kristiania theater blev de komplet slukket
i et liav af vrøvl.

Det ene med det andet bringer en til det resultat, at hvor meget end Kristiania
theater har vundet i de sidste aar, og hvor mange udmærkede egenskaber end Bjørn
Bjørnson har bragt det. er der en ting, soiu endnu savnes i dets ledelse, og det er
en sikker smag.

Kristiania theater staar for øieblikket i en enestaaende fordelagtig situation:
i en by paa halvandet hundrede tusinde mennesker er det det eneste theater. Under
slige forhold synes det, som om kunsten og kassen maatte kunne slutte en
overenskomst med hinanden i al mindelighed — uden at, nogen af parterne led altfor
meget derunder.

Som det mi er. er det et frisk og kjækt lidet theater. Der er godt mod
blandt kræfterne, der er arbeidslyst, alvorlige interesser, varm følelse for de
kunstneriske opgaver, ærlig stræben efter at lose dem saa selvstændig og saa
samvittighedsfuldt som muligt og — for at nævne det første sidst — talent skorter det ikke
paa. Trods tabet af en genial kraft som Johannes Brun, trods den fremskredne
alder, hvortil enkelte af det første kuld norske skuespillere, begynder at naa, behøver
Kristiania theater vistnok ikke at nære frygt for fremtiden, hvad det kunstneriske
fallent angaar. Og naar man sau dertil har en leder som Bjørn Bjørnson, der trods
sin ungdom allerede løser de fleste af en instruktørs pligter med anerkjendt dygtighed,
da synes udsigterne unægtelig ut være saa glimrende, at øiet slet ikke fæster sig ved
de enkelte smaapletter, som viser sig hist og her.

Det bliver bare ledelsens sag at tage skarpt sigte paa disse pletter og se at
faa dem fjernet, før de har faaet saa stort overtag, at de bur gjort alvorlig skade.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 13:27:48 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kristiania/0157.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free