Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Skuespilkritik (September 1867—Maj 1869) - Molière: Fruentimmerskolen
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
fransk Poesi, et af den franske Poesis
Mesterværker; men fransk i Aand, i Karakter og
Anlæg.
Det er fransk allerede i sin Bygning; thi
saa simpel, ja barnlig end Handlingen er anlagt,
bærer Grundridset dog Stemplet af den
analytiske, næsten mathematiske Forstand, hvormed
den franske Digterskole ordner Gangen i et
Drama, og som har givet det nyere franske
Lystspil Karakteren af store Skakpartier, spillede
godt af begge Parter. For at have et Exempel
ved Haanden, tænke man paa Scribes «Et Glas
Vand». I «Fruen timmerskolen» er Spillet snarest
et Slags Kortspil, uagtet en vis Regelmæssighed
og Monotoni interessant derved, at Arnolphe,
den kloge og erfarne Spiller, trods alle Pointer,
han har forud, og tiltrods for at Modparten
bestandigt viser ham sine Kort, ufravigeligt taber.
Han tror, at det er Horace, med hvem han
spiller; vi andre se, at han spiller med sin
Skjæbne, den uundgaaelige, den velfortjente.
Denne Plan er strengt lagt og nøje beregnet,
ikke fri for Skematisme; men den slutter snævert
og logisk sikkert om Stykkets Ide, har ingen
frie Episoder, ingen Overflod, ingen Scene for
meget og ingen Scene for lidt. Alt staar ligesaa
udviklet for Forstanden som klart for Fantasien.
Man fremkalde for Erindringen som Modsætning
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>