Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Skuespilkritik (September 1867—Maj 1869) - Hostrup: En Spurv i Tranedans
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
bedste Ejendommelighed var den, at ville
udbrede sig til at omfatte alt ungt og ædelt, ak
hvad der vilde fremad. Det er vist, at der var
meget barnagtigt og umodent i dette Standsliv,
megen Behagesyge og Koketteren med egen
Herlighed, men man maa indrømme, at det
havde Anlægget i sig til at udvide sig til et
helt Nationalliv, og at de Skranker, der
indesluttede det, ikke vare kinesiske Mure, men en
Grænse, bevægelig som den, Horisonten danner,
der viger ved hvert Fremskridt henad Vejen.
Det er ikke den Omstændighed ved et
Stykke, at det ikke kan nydes fuldt af andre
end af dem, der have nogle latinske
Forkundskaber, som gjør det til en Studenterkomedie,
ellers vilde »Erasmus Montanus« allerede været
det; thi tilbunds kan hverken dets dybe Satire
eller det uudtømmelige Vittighed forstaas af
den, der ikke har lært Latin. Det betegnende
for Studenterkomedien er det, at den gjør
Studenten som Student til Aandslivets
Repræsentant. Forsaavidt kan Ewalds »De brutale
Klappere«, der stiller Studenten i den samme
forherligende Modsætning til den tyskbrovtende
Landofficer, i hvilken P, A, Heiberg senere
stiller Søofficeren, kaldes den første danske
Studenterkomedie. Det Stykke, hvor Hostrup
har været nærmest ved at blive stikkende i
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>