- Project Runeberg -  Den norske Kirkes Historie under Katholicismen / Andet Bind /
140

(1856-1858) [MARC] Author: Rudolf Keyser
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

140 Tredir TidSrum
at den, som er udelukket af ecn Kirke, ikke derfor er udelukket af alle,
— medens det dog er de Christnes Tro og staar i Credo: at cen er
den hellige Kirke, et Forbund af gode Clmstne over hele Verden, saa
vidt som Christendommen strcekkcr sig, — bvoraf felger, at hver, som
af Kirken er udelukket, ikke maa lovligen gaa i nogen Kirke, hvor han
end er stcedt. Nu da de fsrncrvnte Vintersiddere, skjemt udelukkedc fra
Indgang i den hellige Kirke, fremture i sin Ondstab og Ulydighed,
paaminder han dem om ikke at gaa i nogensomhelst Kirke, forend de
have , forbedret sig. Handler nogen af dem herimod, da scetter Vi
skoppen ham i Forbud og Ban, forbydende ham fra samme Stund al
gudelig Betjening af Kirken og al Omgang med Christne i Mad
eller Drikke, i Tale eller Handel. De Geistlige forbyder Biskoppen
paa det Strengeste at lade nogen af dem Adgang til sine Kirker; ind
finde de sig alligevel der, stal Kirkens Formand lyse Ban over dem
med Udstukning af bramdende Kjerter og under Klokkenngning. Ingen
Geistlig maa meddele dem det hellige Embede" inden Kirken, thi man
stal vide for vist, at hver Geistlig som vidende meddeler bansat Mand
dette, er selv udelukket fra Indgang i den hellige Kirke, i hvad Slags
Geistlig han end er, Klostermand eller Verdsliggeistlig, ja Prcedi
ke re og Barfodbrodre (Minoriter) saavel som Andre. Dette er
overensstemmende med Pavens egen Forordning. Bistoppen yttrer
videre, at han nu med fuld Taalmodighed har ventet paa at andre
übenlandste Vintersiddere (han navner ved Navn tretten) stulle komme
og bode Kirken. Men da dette ikke er steet, forbyder han ogsaa dem
Indgang i Kirken, indtil de bedre sig og gjere Bod ’). — Den her
paaankede Fremfard Prcedikebredrcne og Minoriterne maa ganske
vist agtes at have vceret heist uforsvarlig, dog var den stet ikke ual
mindelig. Den maatte naturligviis give Bistopperne og Sogneprc
sterne den gpldigste Grund til Anke mod hine Ordener.
Men heller ikke det Skridt, Biskop Arne nu havde gjort, ledede
til det forenstede Maal. Da Vintersidderne rimeligviis oftest kun vare
et Slags Handelsfuldmcrgtige eller Faktorer for sterre Handelshuse i
tydste Stceder, og som saadanne let kunde . omstyttes, saa maa man
formode, at dette deres temmelig lese personlige Forhold til Bergens
Vy har givet dem Leilighed til at komme bort derfra i Sommertiden
med de tydste, Handelsstibe, og saaledcs unddrage sig de videre slemme
Felger af den dem personlige» paalagte kirkelige Straf, med hvilken
de vansteligen kunde forfelges i deres fjcerne Hjemstavn. Denne Om
stcendighed har udentvivl gjort dem djoervere i deres Trods, isoer saa
lcrnge de, hvad vist ikke manglede, dertil havde sine Foresattes Bifald.
Man seer, at Sommeren 1309 er hengangcn, uden at Biskoppen stk
’) N. Dipl. li. 83-85, jfr. 88,, 89.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 13:29:58 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/krnohikath/2/0150.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free