Full resolution (JPEG)
- On this page / på denna sida
- Kina slott. Av Gunnar Mascoll Silfverstolpe
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
|
Vignettbilden, bild 1. Fris i gula kabinettet (efter Chambers). |
KINA SLOTT
RAMEN KRING ETT ROKOKOHOVS SOMMARDAGAR
Av GUNNAR MASCOLL SILFVERSTOLPE
I VÅR KONSTHISTORIA spela de kungliga slotten en ledande roll
från 1500-talet och fram till mitten på 1800-talet, då arkitekturen i
den allmänna stilförvirringen icke längre förmår styra de andra
konsterna. Det är hovet, som i första hand ger konsten de stora, eggande
och samlande uppgifterna. Den världsliga makten efterträder
härvidlag den andliga, som under medeltiden varit konstens så gott som
enda uppdragsgivare. Är Sveriges historia dess konungars, så är den
svenska konsthistorien under det ifrågavarande skedet de svenska
slottens historia — skulle man med en lätt överdrift kunna säga.
Renässanskonsten har sina stamorter å Vadstena, Kalmar och Gripsholm,
barocken möter i sin tidigare, italienskt-franska fas å Hedvig Eleonoras
Drottningholm och i sin senare renodlat franska fas å Stockholms
slott, den gustavianska stilen talar sitt mest högklassiska språk å
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Project Runeberg, Sun Dec 10 13:38:32 2023
(aronsson)
(diff)
(history)
(download)
<< Previous
Next >>
https://runeberg.org/kulbild/1-1/0203.html