- Project Runeberg -  Svenska kulturbilder / Första utgåvan. Tredje bandet (del V & VI) /
36

(1929-1932) [MARC]
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Prinsessan Elisabet Vasa. Av Sigurd Wallin

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

36

Sigurd Wallin

Våra egna målade i joo-talsporträtt, kanske i ali synnerhet
damporträtten i Gripsholmssamlingen, ha visat en livlig tendens att tid
efter annan växla namn och än föreställa den ena än den andra av
tidens förnäma damer. Detta tecken på forskningens ständiga och
hastiga framåtskridande skvallrar också något både om äldre tiders
lättvindighet i attributioner och om epokens egen tendens, åtminstone
hos vissa skikt av porträttörer, att generalisera och framhålla det
ceremoniellt allmängiltiga hos modellerna.

Det är under synpunkten av hur oändligt litet vi äga av porträtt
från 1500-talets Sverige, som vi måste se och värdera prinsessan
Elisabets marmorstaty i Schwerin. Ett porträtt på Gripsholm har numera
övergått att med en viss bestämdhet betraktas som en samtida bild
av henne, och likaledes får en medalj med hennes och makens bilder
räknas till denna kategori. Men detta är ju ej mycket, när det gäller
en konungadotter.

Om vi nu för ett ögonblick återgå till att skärskåda
gravmonumentet med dess huvudfigurer, hertigen och hertiginnan knäböjande
framför en pulpet och omgivna av allegoriska figurer, med dess podium,
som smyckas av bibliska reliefer, dess krans av vapensköldar o. s. v.,
ha vi ingen svårighet att tillstå, att det hela är ett för tiden
karakteristiskt och högst representativt verk. Dess tillkomst är också ganska
noga dokumenterad både genom årtalet 1595, genom signaturen
Robert Coppens på skulpturarbetena i vit marmor, anvisande som
konstnär en i Lübeck bosatt medlem av en känd konstnärssläkt från
Antwerpen och Mecheln, och slutligen genom bevarade räkenskaper för
åren närmast före och efter det å monumentet angivna. Dessa papper
ge oss namnen på svärmar av konstnärer och hantverkare i olika
professioner, som varit anlitade för skilda uppgifter vid monumentets
tillverkning och uppbyggande. För oss blir detta dock knappast mer än
en namnlängd över främlingar, och den som intresset ändå
återkommer till och stannar på är den svenska prinsessan.

Hon är på detta liksom på de övriga porträtten rikt och
ceremoniöst skrudad. Tidens tunga och gedigna praktstoffer återges i
marmorteknikens stilisering, och rikedomen på smycken och
prydnadsknappar framhäves av de släta ytorna däremellan. Många
skiljaktigheter mellan intrycket av accessoarerna på den dekorativa statyn och
på ett minutiöst behandlat oljefärgsporträtt äro att skriva på tekni-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 13:39:04 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kulbild/1-3/0040.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free