- Project Runeberg -  Svenska kulturbilder / Första utgåvan. Tredje bandet (del V & VI) /
176

(1929-1932) [MARC]
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Torpa slott. Av Axel L. Romdahl

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

162

Axel L. Romdahl

jeg dette Horn på den edle och welborne Herrens Herr Friedrich
Stenbocks gaard Torpa til byte» och »A: 1658 då Konung Carl Gustaf,
glorwördigast, war i Dannemarck, blef dette Horn igentagit och fördt
till Torpa.» Någon av det danska befälet har tydligen tagit
dryckeshornet med sig som minne av besöket 1645. Tretton år efter har det
återbördats vid svenskarnas segertåg i Danmark.

I viss mån hängde det väl samman med den genom
Roskilde-freden vunna slutliga tryggheten mot danska anfall att
fältmarskalken greve Gustaf Otto Stenbock på 1600-talet flyttade ut ur
stenhuset till en ny manbyggnad av trä belägen på fasta landet i
omedelbar närhet av trädgården. Helt övergavs dock ännu icke den
gamla borgen. Vid fester kunde man ha bruk för rum sådana
som Riddarsalen och Kungssalen. Den senares tak dekorerades under
senare delen av 1600-talet med plumpa mytologiska figurer inom
frodigt ramverk med frukter och blad utförda i målning direkt på
bräderna. Något mera omsorg lade man ner på utsmyckningen av
det gårdskapell, som under Gustaf Otto Stenbocks änka Kristina
Katarina De la Gardie inreddes i bottenvåningen av stenhusets södra
del i stället för ett äldre kapell av trä på borggården utanför
vallgraven. Det nya kapellet, som invigdes Allhelgonadagen 1699, gjorde
anspråk på en viss förnäm hållning i barockens anda. Fönstren
utvidgades och fingo en form som liknade de fönster man samtidigt använde
i kyrkorna. Det putsade och vitkalkade taket stöddes av två rader
brunmarmorerade träkolonner, altaret pryddes med en barock
uppsats med kolonner och »profilörer» inramande en målad tavla
framställande Kristi gravläggning, i sydvästra hörnet anbragtes en
predikstol med rika snidade lövverksfyllningar och i det sydöstra ett
dop-fatsställ med omgivande skrank. Framför långsidornas fönster
närmast altaret placerades det grevliga herrskapets bänkar med rikt
dekorerade bröstvärn och genombrutna pelarburna krön. Medan
altar-prydnad, antependium och predikstol pryddes av Stenbocks och De
la Gardies vapen, har kapellets stiftarinna i de visserligen kronprydda
och ursprungligen säkert för vapensköldar avsedda fälten i
herrskapsstolarnas krön låtit anbringa inskrifter, som skulle antyda ett sinne
bortvänt från den världsliga stoltheten: »Min sköld är när Gudi» och
»Herren är skölden för mig». I altarväggens fönsternischer voro
bänkar inredda för präst och klockare. Man kan föreställa sig det lilla
kapellet fyllt av menighet en söndag då huspredikanten Johan Eken-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 13:39:04 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kulbild/1-3/0184.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free