- Project Runeberg -  Svenska kulturbilder / Första utgåvan. Tredje bandet (del V & VI) /
225

(1929-1932) [MARC]
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Pehr Hörberg som allmogemålare. Av Bengt Cnattingius

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Pehr Hörberg som allmogemålare 235

Bild 4 b. Småländsk bonad från 1700-talet, målad 1753 av Jacob Danielsson i
Robbatorp. Kopia på väv 1797 av Pehr Hörberg. Högra halvan.
Risinge museum.

tillbedes av jungfrun, medan den gamle Josef sitter rak och stel
bredvid. På avstånd närma sig herdarna. Sedan kommer scenen med
heliga tre konungars tillbedjan. Till vänster därom rida kungarna,
Kasper, Melchior och Balthasar, och längst till vänster bära de fram
sina skänker. Ytterst till höger följer sedan en scen ur Jesu
barndomshistoria: hur han i templet återfinnes av sina föräldrar.

Både i motivval och i såväl teckning som komposition skiljer sig
denna bonad eller ’ribba’, som den kanske borde kallas, från de
talrika småländska 1700-talsbonaderna. De senare äga en mera primitiv
uttrycksform. Ett exempel på denna har Hörberg också efterlämnat,
då han kopierade den första bonad, han såg. Den var ett verk av
Jacob Danielsson i Robbatorp, utförd 1753 åt Hörbergs fars
rust-hållare. Denna bonad, bild 4—j, är målad på väv och återger
konungarnas tillbedjan, bröllopet i Kana och Herodes samt överst i dekorativ
uppradning de fem visa och de fem fåvitska jungfrurna med Gud
Fader i mitten. Denna målning är av ett helt annat kynne än den lilla
ribban med sin naivt illustrerande tendens. Här är det dekorativa
huvudsaken, och de konstnärliga uttryckmedlen äro betydligt
förenklade. Den har den genuina folkkonstens typiska kännetecken: figurerna
äro genomgående ställda i enface, vilket icke varieras, även om
kroppen ibland, såsom på de ridande kungarna, ses i profil, teckningens
huvudsak är konturen, och innerteckningen är ytmässigt hållen,
figurerna radas upp i ett plan, varför perspektiv icke kommer i fråga och
slutligen återges alltid ett plant föremål, som ligger horisontellt, med
vertikal betoning, till exempel bordsskivan.

Jacob Danielssons julbonad var Hörbergs första konstnärliga
upplevelse. Han återvände till denna genre flerfaldiga gånger, och han

ij — Svenska kulturbilder III.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 13:39:04 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kulbild/1-3/0235.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free